گاهي ممکن است فروشنده خانه را  به چندين نفر بفروشد. براي جلوگيري از اين اتفاق، پس از تنظيم مبايعه نامه،  فروشنده و خريدار، به بنگاه ‌هاي معاملات ملکي رسمي مي‎روند تا مبايعه  نامه خود را در سيستم جامع ثبت کنند.


انتقال سند ملک


 


انتقال سند ملک يکي از مهم ترين چالش  هايي است که اشخاص بعد از پيدا کردن ملک مورد نظر با آن مواجه هستند.  افراد بايد طبق ضوابط و مقرراتي که در قانون مشخص شده عمل کنند تا دچار  مشکلات و دردسر هاي بعدي نشوند. در مجله دلتا به بررسي موارد مهم مراحل انتقال سند ملک و هزينه ‌هاي مربوط به آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشيد.


مراحل انتقال سند ملک


توافق؛


شايد بتوان گفت اولين مرحله از مراحل انتقال سند ملک، توافق بين فروشنده و خريدار است که در قالب قولنامه ثبت مي‌شود. در قولنامه رضايت دو طرف از انجام معامله اعلام مي‎شود و در آخر فروشنده و خريدار آن  را امضا مي‎کنند. در موردي که دو شاهد مرد قولنامه را امضا کرده باشند،  مبايعه نامه گفته مي‎شود.


انتقال سند


شرايط مبايعه نامه


مبايعه نامه سندي غير رسمي است که قرار است به سند رسمي تبديل شود. بايد در نظر داشت  که هر يک از بند هاي ذکر‌ شده در مبايعه‌ نامه، مي‌تواند به نفع يا به ضرر  افراد استفاده شود پس در نوشتن آن‌ بايد خيلي دقت شود. در مبايعه نامه لازم  است شرايطي ذکر شود که در زير به آن ها اشاره شده است:



  • مشخصات شناسنامه ‌اي، آدرس، کد پستي، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت فروشنده و خريدار

  • پرداختن به موضوع مورد معامله از جمله مشخصات دقيق جغرافيايي، ثبتي و هندسي

  • قيمت واحد و قيمت کل مورد معامله بر اساس وجه رايج مملکت (ريال يا معادل تومان)

  • زمان حضور در دفترخانه و تنظيم سند و نحوه پرداخت مبلغ


دريافت کد رهگيري در مراحل انتقال سند ملک


گاهي ممکن است فروشنده خانه را به چندين  نفر بفروشد. براي جلوگيري از اين اتفاق، پس از تنظيم مبايعه نامه، فروشنده و  خريدار، به بنگاه ‌هاي معاملات ملکي رسمي مي‎روند تا مبايعه نامه خود را  در سيستم جامع ثبت کنند. مشخصات ملک، و نيز خريدار و فروشنده در سيستم ثبت  شده و کد رهگيري صادر مي‌شود. اين سيستم سراسري است، پس در نتيجه اگر  فروشنده بخواهد هم زمان يک ملک را به چند نفر بفروشد، سيستم خطا مي‌دهد.  سپس فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمي مراجعه مي‌کند و  با ارائه مدارک لازم براي انتقال سند ملک، تشکيل پرونده مي‌دهد. دفاتر ثبت  و استعلام سند با داشتن مدارک مربوطه استعلام‌ گيري مي‌کنند. اين استعلام  حدود دو هفته زمان مي‌برد و گرو بودن سند يا قرارگيري در طرح‌ هاي ساخت ‌و  ساز شهري را بررسي مي‌کند.


قولنامه


فروشنده در سند زدن چه اقداماتي بايد انجام دهد؟


 فروشنده موظف است پس از اخذ نامه‌ اي از دفتر اسناد رسمي، مراحل زير را براي سند زدن ملک طي کند.



  • به شهرداري يا بخشداري مراجعه کند؛ در صورتي که ملک مورد معامله بر طبق  پروانه ساخته نشده باشد، فروشنده موظف به پرداخت جريمه خواهد بود.

  • عوارض نوسازي ساختمان و زمين، هزينه پسماند و جمع آوري زباله‌ ها در زمان انتقال سند بايد پرداخت شود.

  • در زمان انتقال سند، اداره دارايي 4 درصد از قيمت ملک را به عنوان  ماليات دريافت مي‌کند؛ بنابراين فروشنده بايد به اداره دارايي هم مراجعه  کند.

  • در صورتي که ملک فروشي تجاري باشد، فروشنده بايد براي انتقال سند ملک به اداره بيمه هم مراجعه کند.


 انتقال سند ملک


در  آخرين مرحله‌ در انتقال سند، انتقال  قطعي سند است. بعد از انجام همه‌ مراحل دو طرف معامله با داشتن مدارک  شناسايي، مفاصا حساب شهرداري، مفاصا حساب دارايي، سند مالکيت، کپي مبايعه‌  نامه و کد رهگيري، گواهي پايان کار، استعلام ثبتي و کد پستي به دفاتر اسناد  رسمي مراجعه مي‌کنند. در پايان سندي مطابق با شرايط توافق دو طرف معامله  در دفتر اسناد رسمي تنظيم خواهد شد.


همچنين بخوانيد:


اثبات مالکيت ملک چگونه صورت مي گيرد؟ 


نکات حقوقي در خريد و فروش ملک مشاع 


نحوه تبديل سند وکالتي به قطعي 


تفاوت اجاره نامه رسمي و عادي در چيست؟ 


طلاق غيابي به همين راحتي نيست ! 

دادرسي چيست و چگونه تشکيل مي شود ؟

کلاهبرداري در فضاي مجازي

نکاتي درباره تمديد اجاره نامه

سند ,فروشنده ,انتقال ,ملک ,رسمي ,بايد ,انتقال سند ,مراحل انتقال ,فروشنده و ,مورد معامله ,پس از ,تنظيم مبايعه نامه،

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Robert Angie ديجي ريال ، خريد و فروش بيت کوين Lisa چيلر تراکمي نا گفته ها Jami دايره جامعي از اطلاعات Nathaniel Arthur